ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ Ο ΤΥΡΙΟΣ
( Τύρος 232 μ.Χ. – Ρώμη 304 ,μ.Χ.).
Ο Πορφύριος (Τύρος 232 μ.Χ.–Ρώμη 304 ,μ.Χ.) ήταν νεοπλατωνικός φιλόσοφος, πιθανώς αραβικής καταγωγής, με σημαντική προσφορά στον τομέα της λογικής.Το όνομά του ήταν Μάλχος ή Μαλίκ.,επικράτησε όμως η λατινική του ονομασία.Ονομάστηκε έτσι (το αρχικό του όνομα ήταν Μάλχος) ίσως επειδή η γενέθλια πόλη του ήταν κέντρο παραγωγής του χρώματος βαφής της βασιλικής πορφύρας.Σπούδασε στην Αθήνα, μαθητής του Λογγίνου και στην Ρώμη,μαθητής του Νεοπλατωνικού Πλωτίνου.
Γεννημένος το 232,ο Πορφύριος ήταν δεκαοχτώ χρονών όταν ξέσπασε ο διωγμός επί αυτοκράτορα Δέκιου. Δώδεκα χρόνια αργότερα, η αντιπάθειά του προς το χριστιανισμό είχε πλέον εδραιωθεί. Ο Πορφύριος είχε ακούσει τον Ωριγένη να διδάσκει, είχε μελετήσει τις εβραϊκές γραφές, ιδιαίτερα τους προφήτες και τα χριστιανικά ευαγγέλια, και θεωρούσε πως τους έλειπε η φιλολογική ποιότητα και η φιλοσοφική εμβρίθεια. Γύρω στο 262, εντάχθηκε σε μια σχολή της Ρώμης την οποία διηύθυνε ο διάσημος νεοπλατωνικός δάσκαλος Πλωτίνος. Παρέμεινε εκεί μέχρι το 270 περίπου. Και στη Σικελία, όπου βρέθηκε μετά το θάνατο του Πλωτίνου, και στη Ρώμη όπου αργότερα επέστρεψε, ο Πορφύριος εκδήλωνε μια έντονη αντιπάθεια για τη λαϊκή θρησκεία και θεωρούσε το χριστιανισμό ως την πλέον ολέθρια μορφή της νόσου που είχε προσβάλει την αυτοκρατορία.
Σε μια επιστολή του (Πορφυρίου προς Ανέβω επιστολή), υπογράμμιζε τα μειονεκτήματα των θρησκειών. Στη συνέχεια επιτέθηκε στη χριστιανική διδασκαλία γράφοντας ένα δεκαπεντάτομο έργο, που αργότερα έγινε γνωστό ως το Κατά Χριστιανών. Μέχρι την εποχή του διαγγέλματος του Γαλέριου (311), το έργο ήταν πολύ δημοφιλές· και από την πρώτη στιγμή μπήκε στο στόχαστρο της αυτοκρατορικής πλέον εκκλησίας, η οποία το 448 καταδίκασε στην πυρά όλα τα υπάρχοντα αντίγραφα.Τον αναφέρει ο Στωβαίος.
Ο Πορφύριος (Τύρος 232 μ.Χ.–Ρώμη 304 ,μ.Χ.) ήταν νεοπλατωνικός φιλόσοφος, πιθανώς αραβικής καταγωγής, με σημαντική προσφορά στον τομέα της λογικής |
Σε μια επιστολή του (Πορφυρίου προς Ανέβω επιστολή), υπογράμμιζε τα μειονεκτήματα των θρησκειών. Στη συνέχεια επιτέθηκε στη χριστιανική διδασκαλία γράφοντας ένα δεκαπεντάτομο έργο, που αργότερα έγινε γνωστό ως το Κατά Χριστιανών. Μέχρι την εποχή του διαγγέλματος του Γαλέριου (311), το έργο ήταν πολύ δημοφιλές· και από την πρώτη στιγμή μπήκε στο στόχαστρο της αυτοκρατορικής πλέον εκκλησίας, η οποία το 448 καταδίκασε στην πυρά όλα τα υπάρχοντα αντίγραφα.Τον αναφέρει ο Στωβαίος.
ΕΡΓΟ
Μεταξύ των πολλών συγγραμμάτων του υπάρχουν και μαθηματικά και αστρονομικά. Ελάχιστα σώζονται.
α) «Κατά χριστιανών» ένα δεκαπεντάτομο έργο το οποίο παραδόθηκε στη πυρά με την εφαρμογή αυτοκρατορικού διατάγματος. Από αυτό διασώθηκε μόνο ένα κομμάτι του έργου.
Κατά χριστιανών |
β) «Σχόλια είς το έργον του Πλωτίνου»,
γ) «Σχόλια είς το έργον περί μουσικής του Πτολεμαίου»,
δ) «Εισαγωγή» είς το έργον «κατηγορίαι» του Αριστοτέλους,