ΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
ΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ο ηλεκτρικός εξοπλισμός του αυτοκινήτου περιλαμβάνει:
α) Πηγές ηλεκτρικής ενέργειας: η μπαταρία και το δυναμό,
β) Καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας: η μίζα,τα φώτα,οι καθαριστήρες,τα ηλεκτρικά παράθυρα,το ραδιοκασετόφωνο,τα μπουζί,ο ανεμιστήρας,ο κλιματισμός και άλλα.
ΟΙ ΠΗΓΕΣ
Η μπαταρία είναι συνήθως μολύβδου,έχει ΗΕΔ 12 V και μπορεί να παρέχει μέγιστο ρεύμα από 150 Α έως 250 Α.
Το δυναμό είναι μια ηλεκτρογεννήτρια που εκμεταλλεύεται την κίνηση του κινητήρα του αυτοκινήτου για να παράγει ηλεκτρική ενέργεια.
Η μπαταρία φορτίζεται από το δυναμό όταν ο κινητήρας είναι σε λειτουργία.
Η μπαταρία φορτίζεται από το δυναμό όταν ο κινητήρας είναι σε λειτουργία.
Το δυναμό συνοδεύεται από ένα ρυθμιστή (αυτόματος) που κάνει δυο δουλειές.
α) Διακόπτει τη φόρτιση της μπαταρίας όταν αυτή έχει φορτιστεί πλήρως.
β) Υποχρεώνει το δυναμό να παρέχει ακριβώς το απαραίτητο ρεύμα για τη λειτουργία των καταναλωτών.
ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Για να παραχθεί σπινθήρας ανάμεσα στα ηλεκτρόδια ενός μπουζί,που απέχουν μεταξύ τους από 0,5 mm έως 0,7 mm, μέσα σ’ ένα συμπιεσμένο μίγμα αέρος–βενζίνης,πρέπει να εφαρμόσουμε μια τάση γύρω στα 10.000 V.
Την τάση αυτή την πετυχαίνουμε με τη βοήθεια δύο σωληνοειδών τυλιγμένων γύρω από ένα πυρήνα μαλακού χάλυβα.Το ένα σωληνοειδές (πρωτεύον) έχει λίγες σπείρες και τροφοδοτείται με χαμηλή τάση.Το δεύτερο σωληνοειδές (δευτερεύον) έχει περίπου 20.000 σπείρες.
Ένα είδος διακόπτη (οι πλατίνες) μεταβάλλει το ρεύμα στο πρωτεύον διακόπτοντας το και αποκαθιστώντας το διαδοχικά.
Χάρη στο φαινόμενο της αμοιβαίας επαγωγής στα άκρα του δευτερεύοντος αναπτύσσονται τάσεις από 10.000 V έως 30.000 V.Αυτή η υψηλή τάση κατανέμεται στα μπουζί με τη σειρά με την οποία πρέπει να λειτουργήσουν.
Χάρη στο φαινόμενο της αμοιβαίας επαγωγής στα άκρα του δευτερεύοντος αναπτύσσονται τάσεις από 10.000 V έως 30.000 V |
MIZΑ
Η μίζα είναι ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας που καταναλώνει μεγάλα ποσά ηλεκτρικής ενέργειας.Γι’ αυτό συνδέεται απ’ ευθείας με τη μπαταρία με δυο καλώδια μεγάλης διατομής.Η μίζα έχει ανάγκη από ρεύμα 100 Α–300 Α για να λειτουργήσει.Πρόκειται για ρεύμα 20 φορές μεγαλύτερο από αυτό που χρειάζονται τα φώτα του αυτοκινήτου.
Η μίζα είναι ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας που καταναλώνει μεγάλα ποσά ηλεκτρικής ενέργειας |
Εάν μετά από έξι ως επτά δευτερόλεπτα συνεχούς χρήσης της μίζας το αυτοκίνητο δεν πάρει μπροστά πρέπει να περιμένουμε ένα χρονικό διάστημα πριν ξαναδοκιμάσουμε.Η παραγωγή του ρεύματος αντιστοιχεί σε μια χημική αντίδραση στη μπαταρία που είναι προτιμότερο να συμβαίνει όσο πιο αργά γίνεται.Περιορίζοντας το χρόνο λειτουργίας της μίζας φθείρουμε λιγότερο τη μπαταρία.
ΑΛΛΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ
Αν και οι υπόλοιποι καταναλωτές δεν καταναλώνουν τα ποσά ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνει η μίζα,καλό είναι να μην λειτουργούν όταν ο κινητήρας δε λειτουργεί γιατί εξαντλούν τη μπαταρία.
Στον πίνακα που ακολουθεί αναφέρονται κάποιες τιμές κατανάλωσης ηλεκτρικής ισχύος:
Μίζα βενζινοκινητήρα | 1-2 kW |
Μίζα κινητήρα Diesel | 2-3 kW |
Θερμαντική αντίσταση τζαμιού | 250 W |
Ηλεκτρικό παράθυρο | 100 W |
Καθαριστήρες | 80 W |
Ραδιοκασετόφωνο | 20-40 W |
Φώτα πορείας | 2Χ60 W |
Φώτα φρένων | 2Χ21 W |
Πίσω φώτα | 15-20 W |
Φωτισμός καμπίνας | 3 W |