|
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗΣ |
O ήχοs,για χιλιάδεs xρόνια,αποτέλεσε αντικείμενο μελέτηs διαφόρων πολιτισμών,που πίστευαν ότι είναι ένα μονοπάτι που αν το ακολουθήσουμε,μπορούμε να εισχωρήσουμε στα βάθη της ψυχής μας.Πολιτισμοί όπως ο Αιγυπτιακός και ο Κινεζικός είχαν κατασκευάσει μουσικά όργανα και είχαν ενδιαφερθεί για τις ιδιότητες του ήχου.Οι λαοί της Μεσοποταμίας όπως Σουμέριοι,Ασσύριοι,Χαλδαίοι,Βαβυλώνιοι και Πέρσες είχαν επίσης κατασκευάσει μουσικά όργανα όλων των οικογενειών και συνέδεαν τους ήχους τους με τις φωνές των θεών.Στην Άπω Ανατολή και στα θρησκευτικο-φιλοσοφικά συστήματα που αναπτύχθηκαν εκεί,υπάρχουν αρκετές αναφορές στον ήχο.
|
Oι Αρχαίοι Έλληνες ασχολήθηκαν αρκετά νωρίς με θέματα ήχου και ακουστικής |
Oι Αρχαίοι Έλληνες ασχολήθηκαν αρκετά νωρίς με θέματα ήχου και ακουστικής.Ήταν κατά πάσα πιθανότητα γνωστό σε αυτούς ότι ο ήχος είναι ένα κυματικό φαινόμενο, συμπέρασμα στο οποίο προφανώς κατέληξαν μετά από παρατηρήσεις στα υδάτινα κύματα,τα οποία σχηματίζονται αν ρίξουμε π.χ μια πέτρα σε ήρεμα νερά.
|
Ο Πυθαγόρας από τη Σάμο(580 π.Χ.-500 π.Χ.) ήταν ο πρώτος που παρατήρησε ότι ο φθόγγος πού παράγεται από μια τεντωμένη χορδή είναι ανάλογος με το μήκος της και ότι η κρούση τεντωμένων χορδών παράγει αρμονικούς τόνους όταν οι αναλογίες των μηκών των χορδών είναι ακέραιοι αριθμοί.Επινόησε το μονόχορδο |
Από τους πρώτους που ασχολήθηκαν με θέματα ακουστικής ήταν ο Πυθαγόρας από τη Σάμο(580 π.Χ.-500 π.Χ.).Η τυραννική διακυβέρνηση του Πολυκράτη τον εξαναγκάζει να εγκαταλείψει τη Σάμο και να εγκατασταθεί στον Κρότωνα,πόλη της Νότιας Ιταλίας,όπου ίδρυσε μια φιλοσοφική και θεολογική σχολή.Ήταν ο πρώτος που παρατήρησε ότι ο φθόγγος πού παράγεται από μια τεντωμένη χορδή είναι ανάλογος με το μήκος της και ότι η κρούση τεντωμένων χορδών παράγει αρμονικούς τόνους όταν οι αναλογίες των μηκών των χορδών είναι ακέραιοι αριθμοί.Επινόησε το μονόχορδο,το οποίο αποτέλεσε όργανο μελέτης της ηχητικής απόδοσης των υπό δόνηση χορδών.Το όργανο αυτό,γνωστό επίσης και ως ηχόμετρο,απέκτησε αργότερα και περισσότερες από μια χορδές χαρακτηριζόμενο από τον αριθμό των χορδών του ως δίχορδο,τρίχορδο κ.ο.κ.
|
Ο Πλάτων (428-347π.Χ.) φιλόσοφος της αρχαιότητας,μαθητής του Σωκράτη ασχολήθηκε με θέματα ακουστικής και μουσικής |
Ο Πλάτων (428-347π.Χ.) υπήρξε ένας από τους επιφανέστερους φιλοσόφους της αρχαιότητας,μαθητής του Σωκράτη.Δίδαξε στην Αθήνα και σε μερικά από τα έργα του,τα οποία συνέταξε με την μορφή διαλόγων,ασχολήθηκε με θέματα ακουστικής και μουσικής.Στην "Πολιτεία",δια στόματος Σωκράτη,δείχνει να ειρωνεύεται τους μουσικούς οι οποίοι "ζητούνε αριθμούς μέσα στις συμφωνίες που ακούονται με τα αυτιά και δεν ανεβαίνουν σε προβλήματα,για να εξετάσουν και να δουν,ποιοι αριθμοί είναι αρμονικοί και ποιοι όχι και γιατί".
|
Ο Ανίκιος Μάνλιος Σεβερίνος Βοήθιος (470-524 μ.Χ.),Ρωμαίος φιλόσοφος και πολιτικός μελέτησε τον ήχο και την μουσική |
Ένα από τα μεγαλύτερα πνεύματα και ίσως ο πλέον μορφωμένος άνθρωπος της εποχής του ήταν ο Ανίκιος Μάνλιος Σεβερίνος Βοήθιος (470-524 μ.Χ.),Ρωμαίος φιλόσοφος και πολιτικός, ο οποίος συνέγραψε το ονομαστό έργο Περί της παρηγορίας της φιλοσοφίας".Άριστος γνώστης της Ελληνικής γλώσσας,μετέφρασε και σχολίασε τις Πλατωνικές φιλοσοφίες της εποχής του.Πολύ σημαντική όμως ήταν η συνεισφορά του και στην μελέτη του ήχου και της μουσικής.
|
Ο Άγγλος Robert Grosseteste (1168-1253) διατύπωσε μια ικανοποιητική θεωρία για την διάδοση του ήχου και του φωτός |
Ο Robert Grosseteste (1168-1253),Άγγλος στην καταγωγή,προσπάθησε με την σειρά του να διατυπώσει μια ικανοποιητική θεωρία για την διάδοση του ήχου και του φωτός. Ο Grosseteste μίλησε και για τις ανακλάσεις που υφίσταται ο ήχος όταν προσκρούει σε εμπόδια,λέγοντας χαρακτηριστικά ότι μετά την πρόσκρουση ο ήχος "αναγεννάται γυρνώντας προς τα πίσω".
|
Ο Ιταλός μαθηματικός,αστρονόμος και φυσικός Galileo Galilei(1564 1642) μελέτησε τις παλμικές κινήσεις των ηχογόνων σωμάτων και διατύπωσε νόμους |
Θεμελιωτής της σύγχρονης μηχανικής και της πειραματικής φυσικής,με τεράστια συνεισφορά στην μοντέρνα επιστημονική σκέψη,υπήρξε ο Ιταλός μαθηματικός,αστρονόμος και φυσικός Galileo Galilei,o οποίος γεννήθηκε το 1564 στην Πίζα και πέθανε το 1642 στο Αρτσέτρι.Μελέτησε τις παλμικές κινήσεις των ηχογόνων σωμάτων και διατύπωσε νόμους όπως:
α) Το ύψος ενός ήχου εξαρτάται από τον αριθμό των παλμικών κινήσεων που εκτελεί το ηχογόνο σώμα και
β) Το ύψος του ήχου μίας χορδής είναι αντιστρόφως ανάλογο του μήκους της.
|
Ο Marin Mersenne (1588-1648),Γάλλος φιλόσοφος,θεολόγος και μαθηματικός,που θεωρείται "πατέρας της ακουστικής",ασχολήθηκε με την μουσική,τα μουσικά όργανα και την ακουστική |
Ο Marin Mersenne (1588-1648),Γάλλος φιλόσοφος,θεολόγος και μαθηματικός,που θεωρείται "πατέρας της ακουστικής",υπήρξε υπερασπιστής του Descartes και του Galilei στην αυστηρή που δέχονταν από τον κλήρο.Το 1627 εξέδωσε το βιβλίο του "Traiti d'harmonie universelle",στο οποίο ασχολήθηκε με την μουσική,τα μουσικά όργανα και την ακουστική.