ΤΖΕΙΜΣ ΒΑΤ
(1736-1819).
Ο Τζέιμς Βατ (James Watt ή Ιάκωβος Βάτ, 19 Ιανουαρίου 1736 – 25 Αυγούστου 1819) ήταν Σκωτσέζος μηχανουργός, μηχανικός και εφευρέτης.Γεννήθηκε στο Γκρίνοκ της Σκοτίας.
Αν και πιστεύεται γενικά ότι ο Βατ είναι εφευρέτης και κατασκευαστής της ατμομηχανής, που λειτούργησε ομαλά και χρησιμοποιήθηκε ως παραγωγός κινητήριας δύναμης στη βιομηχανία, η κύρια συμβολή του ήταν η εφεύρεση του συμπυκνωτή, που έκανε τις ατμομηχανές πιο αποδοτικές και επέτρεπε μεγάλη οικονομία στα καύσιμα. Πριν από το Βατ είχαν κατασκευάσει ατμομηχανές διάφορων τύπων οι Παπέν, Σαβερί, Νιουκόμεν και Κόλεϊ.
ΕΡΓΟ
Ο Βατ εργάστηκε πρώτα στο Λονδίνο σ’ ένα εργοστάσιο κατασκευής επιστημονικών οργάνων και αργότερα ως μηχανικός στο πανεπιστημιακό εργαστήριο της Γλασκόβης. Εκεί πλούτισε με θεωρητικές γνώσεις το εφευρετικό του πνεύμα και ασχολήθηκε με την ατμομηχανή, το συμπυκνωτή, την πυξίδα διανομής και το φυγοκεντρικό ρυθμιστή, που κρατά σταθερή πίεση στο λέβητα αυτόματα και είναι η πρώτη περίπτωση αυτορρύθμισης μιας μηχανής. Αργότερα άνοιξε συνεταιρικά με το βιομήχανο Μάθιου Μπούλτον ένα εργοστάσιο, όπου εξακολούθησε να κατασκευάζει και να βελτιώνει ατμομηχανές. Για να αποφύγουν την αντικατάσταση των βιομηχανικών μηχανών με μηχανές «Νιουκόμεν», οι δύο συνέταιροι συμφώνησαν να παραχωρήσουν δωρεάν τις νέες τους μηχανές και να πληρωθούν με ένα ορισμένο ποσό, ανάλογο με την οικονομία των καυσίμων που θα είχαν. Επειδή όμως το ποσό ήταν μεγάλο, οι ιδιοκτήτες των μηχανών Βατ, για να απαλλαγούν από την υποχρέωση αυτή άρχισαν δικαστικούς αγώνες που κράτησαν για πολύ καιρό και εμπόδισαν το Βατ να ασχοληθεί με τις έρευνές του. Όταν αυτοί έληξαν, ο Βατ ασχολήθηκε με τη βελτίωση της ατμομηχανής, κατασκεύασε διάφορα όργανα μέτρησης, εφεύρε το χάρτη αντιγραφής και ασχολήθηκε με τη θέρμανση που παράγεται από τον ατμό.
Ο Τζέιμς Βατ (James Watt ή Ιάκωβος Βάτ, 19 Ιανουαρίου 1736 – 25 Αυγούστου 1819) ήταν Σκωτσέζος μηχανουργός, μηχανικός και εφευρέτης |
ΕΡΓΟ
Ο Βατ εργάστηκε πρώτα στο Λονδίνο σ’ ένα εργοστάσιο κατασκευής επιστημονικών οργάνων και αργότερα ως μηχανικός στο πανεπιστημιακό εργαστήριο της Γλασκόβης. Εκεί πλούτισε με θεωρητικές γνώσεις το εφευρετικό του πνεύμα και ασχολήθηκε με την ατμομηχανή, το συμπυκνωτή, την πυξίδα διανομής και το φυγοκεντρικό ρυθμιστή, που κρατά σταθερή πίεση στο λέβητα αυτόματα και είναι η πρώτη περίπτωση αυτορρύθμισης μιας μηχανής. Αργότερα άνοιξε συνεταιρικά με το βιομήχανο Μάθιου Μπούλτον ένα εργοστάσιο, όπου εξακολούθησε να κατασκευάζει και να βελτιώνει ατμομηχανές. Για να αποφύγουν την αντικατάσταση των βιομηχανικών μηχανών με μηχανές «Νιουκόμεν», οι δύο συνέταιροι συμφώνησαν να παραχωρήσουν δωρεάν τις νέες τους μηχανές και να πληρωθούν με ένα ορισμένο ποσό, ανάλογο με την οικονομία των καυσίμων που θα είχαν. Επειδή όμως το ποσό ήταν μεγάλο, οι ιδιοκτήτες των μηχανών Βατ, για να απαλλαγούν από την υποχρέωση αυτή άρχισαν δικαστικούς αγώνες που κράτησαν για πολύ καιρό και εμπόδισαν το Βατ να ασχοληθεί με τις έρευνές του. Όταν αυτοί έληξαν, ο Βατ ασχολήθηκε με τη βελτίωση της ατμομηχανής, κατασκεύασε διάφορα όργανα μέτρησης, εφεύρε το χάρτη αντιγραφής και ασχολήθηκε με τη θέρμανση που παράγεται από τον ατμό.